Social Media Marketing

Social Media is niet meer weg te denken over ons leven. Wie begint de dag niet met het checken van Facebook of Twitter? Maar wat betekent dat voor jou als ondernemer? En moet je nu echt mee? of is er nog een keuze?

Het Waarom van Social Media

Social Media inzetten "omdat iedereen het doet" is natuurlijk nooit een goed argument. Maar waarom zou je het dan wel inzetten? Voordat je begint is het goed je te realiseren waarom je het doet. Dat maakt het straks makkelijke doelstellingen te formuleren en je Resultaat te beoordelen. Redenen voor Social Media kunnen zijn:

  • je klanten zitten veel op social media, dus het is een voordelige manier van adverteren/ promotie
  • je klanten zijn gevoelig voor persoonlijk contact en willen een band met je opbouwen (je product is een herhalingsaankoop)
  • je wil de dialoog met je doelgroep aan
  • je wilt je expert status uitbreiden zodat klanten jou om advies vragen
  • je hebt veel klanten die als referentie willen/ kunnen dienen

De beslissing ja of nee.....

Als duidelijk is dat je en redenen zijn om Social Media in te zetten, zegt dat nog niet alles. Samen met jou kan ik ook bekijken of het zinvol is tijd en energie te steken in Social Media. Dat doen we door een SWOT analyse: je sterke en mindere kanten brengen we in kaart en de kansen en bedreigingen in de online markt.

 

Wat kun je met Social Media

Als je Social Media gaat inzetten, zijn er globaal 4 strategieën

 

  • service en interactie
  • exposure en beleving
  • meerwaarde propositie (laten zien wat je kunt waarmaken)
  • verkoop

 

 

Afdrukken E-mail